Thomas Kvam
Billedkunstner
Thomas Kvam (f. 1972) har etablert seg som en kontroversiell kunstner med en sterk samfunns- og institusjonskritisk sans. Mord, krig, etikk og estetikk er tilbakevendende og sammenflettede temaer i hans kunstnerskap. Han tar opp vanskelige temaer og forsøker å forstå de bekmørke fenomenene vi andre helst vil slippe å ta innover oss, som menneskets mørke drifter som ikke lar seg temme.
Kvam har gitt ut flere bøker basert på kunstprosjekter som har fått mye omtale både nasjonalt og internasjonalt. «Rantology» fra 2011 er basert på de upubliserte tekstene til ungdommene bak skolemassakren ved Columbine High School. Den kontroversielle boken «Nowthatsfuckedup/Krieg dem Kriege» fra samme år viser bildemateriale fra den nå sensurerte nettsiden www.nowthatsfuckedup.com, der amerikanske soldater kunne bytte egne krigsfotografier mot tilgang til pornografi. Et av bildene, som ble brukt i utstillingen «Krigens skygge» på Kunstnernes Hus i 2015, viser fem amerikanske soldater som gliser over et forkullet lik. Kvam tematiserer her de dype etiske problemene ved Internett. Prosjektet fikk bred mediedekning.
- Internett som teknologi produserer nye måter å være menneske på, nye adferdsmønstre, det forandrer vår opplevelse av verden, fra politikk til kjærlighet, og i siste instans, opplevelsen av hva som er riktig og galt. (…) I nettkulturen slipper man løs både det verste og beste i mennesket. Fortsatt har vi et eller annet frirom hvor folk føler de kan gjøre hva som helst. – Thomas Kvam
Det finnes et marked for overskridende voldelige mannsskikkelser, også i kunsten. Dette har Kvam utforsket med verkene i serien «Natural Born Pollock» fra 2014, som blant annet består av en rekke portretter av filosofer, som kunstneren har malt med strap-on dildo. Prosjektet er fullt av referanser til kunsthistorie, populærkultur og filosofi.
I utstillingsserien «The Hamsun Sessions» tok Kvam utgangspunkt i stenograferte notater fra psykoanalysen av Knut Hamsun. Også her dukker de etiske problemstillingene opp, i møtet mellom det private og det offentlige, det etiske og det estetiske, det bevisste og det underbevisste. Ingen, bortsett fra kunstneren selv og muligens en hemmelig innviet, vet hvor han har fått tak i de sensitive dokumentene.
Thomas Kvam har utdannelse fra Kunstakademiet i Oslo og Goldsmiths College i London. Hans første animasjonsfilm «Eurobeing» fra 2006 fikk stor internasjonal anerkjennelse og ble innkjøpt av Pompidou-senteret i Paris. Arbeidene hans er representert i flere private samlinger, samt i Vestfossen Kunstlaboratoriums samling. Han har hatt en rekke utstillinger både nasjonalt og internasjonalt, og har gitt ut flere bøker og essays. I 2017 debuterte han som skjønnlitterær forfatter med romanen «Homo Sacco».
Utdanning
1998-1999 Goldsmiths College, London, UK, Ma Fine Art
1996-2000 National Academy of Fine Arts, Oslo, Norway
1994-1995 Oslo Drawing and Painting school of arts, Norway
Utstillinger
Separat
2021 ScizoLeaks, Mid-career museum survey, Haugar Vestfold Art Museum. Norway
2019 Camouflage by Proxy, QB Gallery, Norway
2019 Schizoleaks, Nils Aas Kunstsenter, Norway
2018 Sjelens Mausoleum, Oseana Kunstsenter, Norway
2018 HOMO SACCO part 2, Sandefjord Kunstforening, Norway
2017 HOMO SACCO, QB Gallery / Blomqvist Kunsthdandel, Norway
2017 The Hamsun Sessions #5, Galerie Michael Janssen, Berlin
2016 The Hamsun Session, QB Gallery, Norway
2015 Natural Born Pollock, QB Gallery, Norway
2013 The Rantology Paintings, Blomquist Kunsthandel, Norway
2012 Whiteout Violence / Censorship Alliance, Galleri Van Bau, Norway
2011 Pulp Statistics – (The Kinsey Report Updated Syndrome), Norway
2011 Archive comparative/Endgame Narrative, House of foundation, Norway
2009 The Average Art Manifesto, Norway
2009 HAL and The Horse, Podium, Norway
2009 Væxsjø konsthall, Sweden 2009 Galleri 21, Malmø, sweden
2006 Eurobeing, UKS, Norway 2005 Three studies, Skur 71, Bjørvika, Oslo, Norway 2004 Kapelica Gallery, Ljublijana, Slovenia
2004 Contejner Gallery, Zagreb, Croatia
2004 Kibla Gallery, Maribour, Slovenia 2004 Ok Gallery, Croatia
1998 Machine 4.0 Robotic video and sound performance, Oslo, Norway
1998 Machine 3.0 installatrion/Performance, Sweeden
1997 Machine 2.0 performancefestival video/robot performance, Oslo, Norway
1996 Machine 1.0 video/robotic installation G.U.N, Oslo, Norway
Utstillinger
Kollektiv
2024 (Up)loaded Bodies- Meta.Morf 2024, Kjøpmannsgata Ung Kunst, Trondheim, Norway
2020 Investigative Elements, Ambacher Contemporary Munich, Germany
2018 Agony in Effigy, Berkeley Art Museum, California, USA
2018 Brave New World?, Akershus Kunstsenter, Norway
2016 Blindspot – Political Art, Spriten Kunstahall, Norway
2015 The Shadow of War: Political Art in Norway 1914–2014 , Kunstnernes Hus, Norway
2014 Viking Mythologies, Haugar kunstmuseum; Norway
2013 An Artist collecting Art, Vestfossen Kunstlaboratorium; Norway
2013 Extra City, Kunsthall, Rotterdam, Belgium
2012 What a Mess, Fredrikstad Kunsthall, Norway
2011 Vidéo et après, Munch et après, Screening of Eurobeing, Centre Pompidou, France
2011 Tekstalianse, 1857, Oslo, Norway
2010 Eurobeing, Centre Pompidou 2010, France
2010 Eurobeing, videoinstallasjon, Norrtälje Konsthall, Sweden
2010 Everyone’s one and three chairs, Emokonseptualisme, UKS, Norway
2010 Den svarteste natten i manns mine, foto/tekst, Podium, Oslo
2009 NOTCH 09, Beijing, China
2009 Transat video, Caen, France
2009 En ganske almindelig utstilling, Overgaden, Copenagen, Denmark
2008 Toys R Us, Brändström & Stene, Stockholm
2008 Drawing Biennale, Kunstnernes Hus, Oslo, Norway
2008 Fjell Festning, Bergen, Norway 2007 Eurobeing, Oh My God! Vestfossen Kunstlaboratorium, Norway
2007 Eurobeing, Screening at Platform China, Beijing
2006 Screning, La Rochelle International Filmfestival, France
2006 Machine 6,3 Numusik, Stavanger, Norway
2006 Machine 6,3 Nordic Light, Caen, France
2005 The Machine project, Teks, Trondheim, Norway
2004 The Machine project, Documentation, Contemporary art museum, Ljubjana, Slovenia
2002 The Machine project, Teks, Trondheim, Norway
2002 Machine 6.1, Nordic Graze, Saltarvet Museum, Sweden
2002 Machine 6.1, 01Lab, University of Oslo, Norway
2000 Machine 6.0, Mediaterra 2000, Athens, Greece
2000 Machine 6.0, Degree –Show, National Academy of the Arts, Norway
2000- 2001 DETOX – Machine 5.1 Robotic video and sound performance/installation.
Akureyri Art Museum, Iceland
Kunstnerenes hus, Oslo, Norway
Bergen Kunsthall, Norway
Kunstmuseet Nord-Trønderlag, Norway
Tromsø Kunstforening, Norway
Sølv High Tech, Kongsberg, Norway
Bomullsfabrikken kunsthall, Norway
Kunstmuseum Rogaland, Norway
1999 Degree Show, Ma–Fine Art, Goldsmith College, London